.. (၂) သႏၲတိမရဏ (အပိုင္း-၄)
<<<ေသာတ၊ ဃာန ၊ကာယ၊ မေနာ အၾကည္မွာ ေပၚၾကေသာ နာမ္ဓာတ္စု၏ သႏၲတိမရဏ>>><<<႐ုပ္၏ သႏၲတိမရဏ>>>
+++++++++++++++++++++
+
(၁) ေသာတ အၾကည္မွာ ေပၚၾကေသာ နာမ္ဓာတ္စု၏ သႏၲတိမရဏ
အသံၾကားတိုင္းၾကားတိုင္း ေသာတအၾကည္ေပၚ
မွာျဖစ္ေပၚလာၾကကုန္ေသာ ေသာတ၀ိညာဏ္အမူးရွိေသာ အသံၾကား
နာမ္ဓာတ္တို႔မွာလည္း ၾကား၍ ေနဆဲအခါ သႏၲတိဇာတိျဖစ္မႈ, အသံတိတ္
၍မၾကားဘူးဟု ျဖစ္ေသာအခါ သႏၲတိမရဏ ဆိုက္မႈကိုသိအပ္၏။ ။
အနာေစာင္းႀကီး ဥပမာ၌လည္း ေသာတအၾကည္သည္အနာႏွင့္ တူ၏။
ဗဟိဒၶမွ အသံအမ်ဳိးမ်ဳိး ခိုက္ဆဲ,တိုက္ဆဲအခါ၌ ေသာတအၾကည္ေပၚမွာ
ပြက္ပြက္ဆူ ျဖစ္ေပၚၾကေသာ အသံၾကားနာမ္ဓာတ္တို႔သည္ အနာ၌
ျဖစ္ေပၚၾကေသာ သံေသဒဇ ပိုးငယ္တို႔ႏွင့္တူသည္၊
အသံတို႔မည္သည္ အထည္၀ထၳဳ႐ွိေသာ ဓာတ္မ်ိဳးမဟုတ္ေသာ
ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚမႈ, ခ်ဳပ္ေပ်ာက္မႈအလြန္ထင္႐ွား၏။ ဗဟိဒၶ၌ အသံခ်ဳပ္
ေပ်ာက္သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္နားထဲမွာ ၾကားမႈ ခ်ဳပ္ေျပာက္၏။ ။ၾကားမႈ
ဆုိသည္ကား ေသာတ၀ိညာဏ္အမွဴး႐ွိေသာ ဖႆ, ေ၀ဒနာအစ႐ွိေသာ
နာမ္ဓာတ္စုပင္တည္း၊ ၾကားသည္ဟူ၍ကား သိၾက၏၊ ဓာတ္အသီးအျခား
ေပၚမႈဟူ၍ကား မသိၾကေသာေၾကာင့္ငါၾကားသည္, ဘယ္သူ ၾကားသည္
ဟု သကၠာယဒိ႒ိ ျဖစ္၍ ေနၾက၏။
(၂) ဃာန အၾကည္မွာ ေပၚၾကေသာ နာမ္ဓာတ္စု၏ သႏၲတိမရဏ
ႏွာေခါင္းမွာ အနံ႔ နံတုိင္း နံတုိင္း ဃာန အၾကည္ေပၚမွာ အန႔ံယူ
နာမ္ဓာတ္စု ျဖစ္ေပၚမႈ, ေသဆုံးမႈ, လွ်ာေပၚသုိ႔အခ်ိဳ အခ်ဥ္အစ႐ွိေသာ
ေကာင္း, မေကာင္းေသာ အရသာတုိ႔ကုိ သုံးေဆာင္တုိင္း သုံးေဆာင္တုိင္း
ဇိ၀ွါအၾကည္ေပၚမွာ အရသာယူ နာမ္ဓာတ္စု၏ ျဖစ္ေပၚမႈ, ေသဆုံးမႈ
တုိ႔၌လည္း နံသည္, ေမြးသည္ဟု သိၾကသည္၊ ဓာတ္ေပၚမႈ, ဓာတ္ေသမႈ
ဟု မသိၾက၊ သကၠာယဒိ႒ိ-သာျဖစ္၍ေနၾက၏၊ လွ်ာ၌ေရာက္ေသာ
အရသာတို႔ကိုလည္း ခ်ဳိသည္,ခ်ဥ္သည္ သိၾက၏၊ ခ်ဳိမႈ,ခ်ဥ္မႈ ေပ်ာက္ျပယ္
ကြယ္ဆံုးမႈကိုလည္း သိၾက၏၊ ဓာတ္ေပၚမႈဟုမသိၾက၊
(၃) ကာယအၾကည္မွာ ေပၚၾကေသာ နာမ္ဓာတ္စု၏ သႏၲတိမရဏ
ကာယအၾကည္မည္သည္ အတြင္းအျပင္တကိုယ္လံုး အျပည့္ရွိ၏၊ ေျမဓာတ္, မီးဓာတ္,ေလဓတ္ဟူေသာ ေဖာ႒ဗၺဓာတ္ ၃-ပါးသည္လည္း တကိုယ္လံုးမွာရွိေသာ
ေဖာ႒ဗၺသံုးပါး, သူတပါးတို႔၏က္ုယ္အဂၤါႀကီးငယ္ အ၀တ္ ပုဆိုး အခင္း
အ႐ုံစေသာ ဗဟိဒၶမွာရွိေသာ ေဖာ႒ဗၺ-၃ပါး၊ သြားလာထႂက၍ ဦးေခါင္း
တြင္း, ဦးေႏွာက္တြင္း, ရင္တြင္း, ၀မ္းတြင္း, အဆုတ္တြင္း, အသည္းတြင္း
လႈပ္ရွားမွန္းသိမႈ၊ ခါးတြင္း, ေပါင္တြင္း, ေျခတြင္း လႈပ္ရွားမွန္းသိမႈတို႔၌
လႈပ္ႂကေသာ အတြင္း၀ါေယာ ထိခိုက္မႈေၾကာင့္ ခိုက္သမွ်ေနရာ၌ ကာယ
၀ိညာဏ္အမွဴးရွိေသာ နာမ္ဓာတ္စုသည္ ပြက္ပြက္ဆူ ျဖစ္ေပၚ၏၊ အလႈပ္
ေပ်ာက္တိုင္း ေပ်ာက္တိုင္းသိ၏၊
ထို႔အတူကိုယ္တြင္း, ဦးေခါင္းတြင္း,ရင္တြင္း, ၀မ္းတြင္း, ခါးတြင္း, ေပါင္တြင္း,
ေျခသလံုးတြင္း, ေျခဖ၀ါးတြင္းတို႔၌ ပူလွ်င္ပူမွန္းသိမႈ, ေႏြးလွ်င္ေႏြး
မွန္းသိမႈ, ေအးလွ်င္ေအးမွန္းသိမႈ, ေညာင္းလွ်င္ေညာင္းမွန္းသိမႈ,
ညာလွ်င္ညာမွန္းသိမႈ, နာလွ်င္နာမွန္းသိမႈ, က်င္လွ်င္က်င္မွန္းသိမႈ
စသည္တို႔၌လည္း ကာယနာမ္ ဓာတ္စု ျဖစ္ေပၚမႈ, ေသဆံုးမႈ ဓာတ္သခ်ဳႋင္း
က်မႈကိုသိေလ၏။
ဗဟိဒၶမွ အ၀တ္အ႐ုံစသည္ႏွင့္ ထိခိုက္ရာ၌လည္းေကာင္း။ သူတပါး၏ ကိုယ္အဂၤါႏွင့္ မိမကိုယ္အဂၤါထိပါးရာ၌
လည္းေကာင္း၊ မီးရွိန္မီးပူ ထိပါးရာ၌လည္းေကာင္း၊ ေနပူရွိန္ ထိပါးရာ၌
လည္းေကာင္း၊ ေဆာင္းေအးရွိန္ထိပါးရာ၌လည္းေကာင္း၊ တံုး, တိုင္,
ခလုတ္, ဆူးေျငာင့္ စသည္တို႔ႏွင့္ ခိုက္မိ တိုက္မိရာ စူးမိရာ နာရာ က်င္ရာ
တို႔၌လည္းေကာင္း ကာယနာမ္ဓာတ္တို႔၏ ျဖစ္ေပၚမႈ ပ်က္ကြယ္မႈကို
သိေလ။ ။နာမ္ဓာတ္တို႔၏ ေပၚမႈ, ပ်က္မႈကို မသိၾကကုန္ေသာ အႏၶ
ပုထုဇဥ္တို႔မွာ ငါပူသည္, ငါေအးသည္, ငါခ်မ္းသည္,ငါနာသည္, ငါက်င္
သည္ ဤသို႔စသည္ျဖင့္ သကၠာယဒိ႒ိခ်ည္းပင္ ျဖစ္ေလ၏။
(၄) မေနာအၾကည္မွာ ေပၚၾကေသာ နာမ္ဓာတ္စု၏ သႏၲတိမရဏ
ႏွလံုးအိမ္အတြင္း၌ ဟဒယ၀တၳဳေခၚေသာ ႐ုပ္တစုသည္ တည္
ရွိ၏။ စမ္းေရအိုင္ စမ္းေရတြင္, စိမ့္ေရအိုင္ စိမ့္ေရတြင္း, စမ္းေရပြက္တို႔မွ
တစိမ့္စိမ့္ တသြင္သြင္ စမ္းေရအလ်ဥ္ စမ္းေရပြက္ ေပၚထြက္၍ေနဘိ
သကဲ့သို႔ ထိုဟဒယ႐ုပ္မွ ဘ၀င္ဟုဆိုအပ္ေသာ မေနာအၾကည္သည္
မျပတ္မစဲ အၿမဲအစဥ္ ေပၚထြက္၍ေန၏။
အာ႐ုံေျခာက္ပါးတြင္ တပါးပါးထိခိုက္လာေသာအခါ အာ၀ဇၨန္းကိစၥ, ေဇာကိစၥတို႔ျဖင့္ ကာယကံမႈ,၀စီကံမႈ,
မေနာကံမႈအေနႏွင့္လွ်မ္းလွ်မ္းတက္ ထႂက၏။ အာ႐ုံစဲျပန္လွ်င္ က်ၿမဲ
က်ျပန္၏။ အာ႐ုံအသစ္ ထင္မႈရွိလွ်င္ ထိုဘ၀င္မေနာသည္ မေသ႐ုံမွ် ခႏၶာကို
ေစာင့္ေရွာက္မႈႏွင့္ တလစ္လစ္ တေဖြးေဖြး အစဥ္မျပတ္ျဖစ္၍ ေန၏။
အာ႐ုံေျခာက္ပါးတြင္ တပါးပါးထင္လာသည္ရွိေသာ္ အာ႐ုံ
အားႀကီးအားငယ္သို႔လိုက္၍ အာ၀ဇၨန္းကိစၥ,ေဇာကိစၥတို႔ႏွင့္ တဟုန္
တည္းထေလ၏၊ အာ႐ုံစဲျပန္လွ်င္ က်ၿမဲက်ျပန္ေလ၏၊
ညဥ့္အခါ၌အိပ္ေပ်ာ္ေနေသာအခါ ဘ၀င္ကိစၥမွ်ႏွင့္ မေသရ႐ုံ အစဥ္မျပတ္ျဖစ္၍
ေန၏၊ အိပ္ရာက ႏိုးသည္မွစ၍ တစ္ေန႔ပတ္လံုး အထလည္းမစဲ အက်
လည္းမစဲ ခုတင္ ခုထ ခုက်ျဖစ္ေန၏၊ ထမႈမွာလည္း ေလာဘပူး ၀င္၍
ေလာဘႏွင့္တကြ ထ-ေသာအခါထိုသူသည္ ေလာဘအႀကံကို ႀကံ၏၊
ထို႔ထက္အားႀကီးစြာ ထ-ေသာအခါ ေလာဘစကားေတြထြက္၍ ေပၚ၏။
ထို႔ထက္အားႀကီးေသာအခါ ကိုယ္အဂၤါတို႔ကို ခ်ီႂကလႈပ္ရွား၍ ေလာဘ
အာ႐ုံရွိရာသို႔ သြားလာလုပ္ကိုင္ျခင္းအမႈကိုျပဳ၏၊ ေဒါသပူး၀င္မႈ, မာနပူး
၀င္မႈ, သဒၶါပူး၀င္မႈ,ပညာပူး၀င္မႈ စသည္တို႔မွာလည္း ပူး၀င္လာေသာ
အဂႏၱဳကဓာတ္ အားေလ်ာ္စြာ ကာယကံမႈ, ၀စီကံမႈ, မေနာကံမႈတို႔သည္
တစ္ေန႔ပတ္လံုး အိပ္ရာ၌ အိပ္၍မေပ်ာ္သမွ်ကာလပတ္လံုး တလႈပ္လႈပ္
ေနကုန္၏။
ကာယကံမႈတို႔တြင္ မ်က္ေတာင္ခတ္မႈသည္ အလြန္လ်င္ျမန္
၏၊ ထိုမ်က္ေတာင္ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္သည္ ေဇာတစ္သုတ္တစ္သုတ္
ထ၍ မႈတ္မႈေပတည္း၊ ေဇာအဟုန္မည္သည္ ဘယ္မွ်ေလာက္ လ်င္ျမန္
သည္စု သိရန္အခ်က္တည္း။ ။ေျခတစ္လွမ္းတစ္လွမ္းလွ်င္ ေဇာအသုတ္
ေပါင္းတစ္ရာမက ထ၍ မႈတ္မႈျပီးစီးသည္၊ ေဇာတသုတ္ တသုတ္ဆုိ
သည္မွာလည္း တႀကိမ္ထ-ေသာ ေဇာတစ္ခါေသသည္ကုိ တသုတ္
ေခၚသည္၊ ေဇာအသုတ္ တရာ႐ွိလွ်င္ ေသေဘးတရာ သင့္၏၊ ေဇာ
သခ်ၤဳိင္း တရာက်၏ ေသမင္း၏ လက္သုိ႔ အခါတရာ ပါ၏၊
<<<႐ုပ္၏ သႏၲတိမရဏ>>>
႐ုပ္၏ သႏၲတိမရဏကိုမူကား ေရွး၌ ျပဆုိခဲ့ေသာ သြားျခင္းအမႈ၌ ေျခတလွမ္း ေျခတလွမ္းအခ်တြင္ ေျခဖ၀ါးမွ
ငယ္ထိပ္ေပါက္ေအာင္ ထိတ္ခနဲ ထိတ္ခနဲ ႐ုပ္ႂကြမႈ, ႐ုပ္ထမႈထင္ရွားရာ၌
မခ်မီတစ္ကိုယ္လုံးသည္ ေအာက္သို႔တဲြ၍ေန၏။ ေျခခ်သည္ႏွင့္ တျပိဳင္
နက္ အထက္သို႔႐ုိက္ေသာ ၀ါေယာဟုန္ ျဖစ္ေပၚ၏။ အထက္သို႔႐ုိက္
မွန္းသိၾက၏။ ထိတ္ခနဲျဖစ္သြားမွန္းသိၾက၏။ ထုိ၀ါေယာမေပၚမီရွိေသာ
႐ုပ္ကိုယ္ႀကီးသည္ ထုိ၀ါေယာေပၚသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္မီးေတာက္ႀကီး
ေသေပ်ာက္သကဲ့သို႔ ေသေပ်ာက္ေလ၏။ အနိစၥေရာက္ေလ၏။ ေသမင္း
ႏုိင္ငံသုိ႔ပါေလ၏။ ျမင္ႏုိင္ခဲစြ၊ တိဟိတ္ဉာဏ္မ်ဳိးမွ ျမင္ႏုိင္ရာသည္။
အထက္သို႔တျပိဳင္နက္ ႐ုိက္ခ်က္ကား အသစ္ျဖစ္ေပၚေသာ
၀ါေယာ၏ ဇာတိမႈတည္း။ ။ ယမ္းပုံသုိ႔မီးက်၍ မီးေတာက္ထသကဲ့သို႔
ျမန္၏။ ထုိတစ္ကုိယ္လုံး အကုန္အထက္သို႔႐ုိက္မႈ, ခဏခ်င္းရပ္၍
ေပ်ာက္၍ သြားျပန္မႈလည္း ထင္ရွားသိၾက၏။ ထုိထိတ္ခနဲ ထင္လုိက္မႈ
ေပ်ာက္ကြယ္ခ်က္ကုိလည္း သိၾက၏။ ႐ုိက္ေသာ၀ါေယာ မီးေတာက္ႀကီး
ေသမႈေပတည္း။ ၀ါေယာဓာတ္ခ်ဳပ္မႈ, အနိစၥေရာက္မႈတည္း။ ထုိ၀ါေယာ
ေတြခ်ဳပ္သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ တခ်က္တည္း။ ေျမဓာတ္ ေလဓာတ္လြန္
ကဲေသာ ႐ုပ္စု,႐ုပ္ခဲ ျဖစ္ၿမဲျဖစ္၏။ ။
တဖန္ေျခခ်ျပန္လွ်င္မီးေတာက္ႀကီး႐ုတ္တရက္ေသသကဲ့သို႔ ထုိ႐ုပ္ခဲစုေသေပ်ာက္ျပန္၏။ ။ ဤေျခလွမ္းခ်က္၌ ဓာတ္သစ္ျဖစ္ေပၚမႈ, ဓာတ္သစ္ေသမႈ, ႐ုပ္ေသမႈ,ခဏမစဲ ကိုယ္လုံးကၽြတ္ ႐ုပ္သစ္႐ုပ္ေဟာင္းေျပာင္းလဲမႈကို ဉာဏ္မ်က္စိေပါက္ေအာင္
ျမင္ႏုိင္လွ်င္ပင္ တိဟိတ္ဉာဏ္မွန္ေပ၍ အရာတုိင္းမွာ ျမင္ႏုိင္ၾကလတံ့။
အလြန္သိမ္ေမြ႕စြ၊ အခ်က္ရွာတတ္မွ ျမင္ၾကမည္၊ ထုိမွတပါး
မိမိကုိယ္မွာ ထုိထိုေနရာ၌ ပူ၍လာသည္ကိုလည္းသိၾက၏။၊ အပူေပ်ာက္
သည္ကိုလည္းသိၾက၏၊ ေအးသည္ကိုလည္းသိၾက၏၊ အေအးေပ်ာက္
သည္ကိုလည္းသိၾက၏၊ ေညာင္းညာ၍ လာသည္ကိုလည္း သိၾက၏၊
ေပ်ာက္သည္ကိုလည္း သိၾက၏။ ဤသုိ႔အစရွိသည္ျဖင့္ ႐ုပ္မရဏ, ဓာတ္
မရဏ, ႐ုပ္ေသမႈ,ဓာတ္ေသမႈ, ႐ုပ္အနိစၥ, ဓာတ္အနိစၥ, ႐ုပ္သခၤ်ဳိင္းက်မႈ,
ဓာတ္သခၤ်ဳိင္းက်မႈတုိ႔ကို သိၾကေလကုန္။
။
။
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
No comments:
Post a Comment